The Voice | Magic FM&TV | Витоша | Веселина
Да си припомним как да не преяждаме по празниците
Да си припомним как да не преяждаме по празниците
Снимка: pixabay.com
Да си припомним как да не преяждаме по празниците Петък, 31.12.2021 г., 14:14 ч. Не, не е нужно да дъвчете само рукола

Зимните празници предлагат множество хранителни изкушения и предразполагат към преяждане с висококалорична храна. Ситуацията става още по-тежка заради консумацията на повече алкохол и по-дългия престой у дома във връзка с натрупването на почивни дни. Според британско проучване през декември и януари хората наддават на тегло с най-малко половин килограм. Това не изглежда много, но мнозина не успяват да го свалят и с времето напълняват трайно. 

Затова всяка година около по-дългите празнични периоди сайтовете за здравословно хранене, а и не само, припомнят разнообразните съвети за това как да не се поддаваме на празничната инерция и да не си създаваме неприятни усещания като тежест в стомаха и киселини, които неизменно водят до гузна съвест и отеснели дрехи след като премине еуфорията. 

И така, като начало, ако сте от хората, които буквално искат да изядат всяка вкусотия, която им попадне пред очите, заложете на простия трик с по-малката чиния. И не я препълвайте. Хранете се бавно и се насладете на всяка хапка, защото така или иначе, ако сте забелязали, след първите няколко, вкусът вече е различен, не толкова наситен и апетитен, колкото в началото. Преди да започнете, няколко пъти поемете дълбоко въздух – това отпуска и помага да не се тъпчете машинално. Разнообразете храната с протеини – месо, пиле, риба, бобови, киноа. Те засищат, намаляват калориите и глада, без да товарят теглото, засилват метаболизма и увеличават потискащите апетита хормони. Не забравяйте и фибрите - те се съдържат в плодове, зеленчуци, пълнозърнести, ядки и семена. 

Разумният подход към празничното меню започва още с пазаруването. Не се нахвърляйте на изобилието от продукти, а купете само най-необходимото. Избягвайте да опитвате храната, докато готвите за компанията – това повишава значително калориите. Ако трябва да пробвате менюто, една малка хапка е напълно достатъчна. 

Не пазарувайте и не гответе на празен стомах. 

Променете рецептите, които по празниците често са тежки и мазни. Компенсирайте маслото с повече билки и подправки. Сменете пълномаслената сметана с обезмаслено мляко. Не пържете, а печете или гответе на пара. Вместо мазни сирена и майонеза използвайте кисело мляко. При печенето на сладкиши вместо масло и захар добавете ябълково, тиквено или бананово пюре, както и нискокалоричния естествен подсладител стевия. Украсете със сушени плодове и бадеми вместо с шоколадови или захарни пръчици. Започнете празничната вечеря със салата - първо зеленчуците, а после месото. Така ще запълните стомаха с нискокалорична храна и няма да се лакомите за други неща. Сервирайте блюдата едно по едно в интервал от 20-30 минути. Махайте първите, преди да дойдат следващите. Ако ги оставите на масата, гостите ще ги изядат до троха, макар и да са преяли. Не се колебайте да кажете “не”, ако близките ви настояват да си вземете още. 

Десертът е важна част от менюто по празниците, а с него се приема и много захар, от която се пълнее. Не нагъвайте големи порции, а хапнете по малко само от най-любимия ви сладкиш. Яжте го бавно, за да му се насладите и да не изпитвате глад за още. 

На тържествата в края на годината алкохол, газирани и сладки напитки не може. Но от тях се напълнява, да не споменаваме за неприятните “ефекти” като киселини, подуване и газове. Затова наблегнете на неподсладена цитронада и на вода, подправена с лимон или лайм, мента, канела, но не и със захар. Алкохолът развеселява, но и отваря апетита, затова е рисков фактор за теглото. Според диетолозите на празничната вечеря може да си позволите две до три чаши вино или 100-150 грама твърд алкохол на етапи в малки чашки, но не повече.

Внимавайте и с междинните закуски – бисквити, солети, чипс и други. Ако не сте гладни, а ги хрускате по навик и в изобилие, по-добре ги скрийте от очите си или въобще не ги купувайте. Ако ви пристърже стомахът преди обяд или вечеря, хапнете плод, ядки, семена без захар и мазнини. 

В дните преди празниците не си налагайте строги диети. Ако си наложите строги ограничения, ще се нахвърлите стръвно върху храната и бързо ще преядете. Просто намалете въглехидратите като хляб, паста и всички видове захари. Наблегнете на месо, яйца, задушени зеленчуци и салати. 

Специалистите съветват да не зарязваме физическата активност в почивните дни, дори тя да се състои от проста разходка. 

Наспивайте се добре – по празниците често се лишаваме от сън, а от това се огладнява, консумира се повече храна и така се надебелява. Липсата на достатъчно сън (между 6 и 8 часа) повишава нивата на хормоните на глада и забавя метаболизма. 

Избягвайте стреса и около празниците - той повишава кортизола, което ни кара да се тъпчем с храна.

Коментари