Откриха изгубени записи на Ella Fitzgerald

Те станаха част от колекцията “Ella: The Lost Berlin Tapes”

17 октомври 2020
social
Снимка от facebook

На 25 март 1962 г. джаз легендата Ella Fitzgerald се представя в препълнения берлински Дворец на спорта (14 хил. места). Тя се завръща в града като герой - две години по-рано е зашеметила берлинската публика, докато записва на живо албума “Mack The Knife”, който ще й донесе две награди „Грами“, наред с други отличия. 

Концертът ѝ от 1962 г. също е записан, но записите са смятани за загубени за историята – доскоро. Благодарение на едно случайно откритие публиката вече може чуе този концерт на „първата дама на джаза“ в един нов албум, “Ella: The Lost Berlin Tapes”. 

По-рано тази година вицепрезидентът на Verve Ken Druker и продуцентът Gregg Field ровели в архива с концертни записи, оставен от основателя на компанията Norman Granz преди десетилетия. И както написа в „New York Times“ музикалният критик Giovanni Russonello, двамата много скоро осъзнали, че са открили музикално съкровище: ролки със записи на Ella Fitzgerald от 1962 г. г., останали недокоснати 60 години в кутия, залепена с жълта скоч лента. 

"Информацията, написана на кутията, със сигурност не беше пълна, така че в първия момент не бяхме съвсем сигурни какво ще чуем — казва пред сайта Grammy.com присъствалият в студиото Rob Ledonne. — Но лентата беше в много добро състояние и когато я пуснахме, веднага осъзнахме, че слушаме невероятно добри изпълнения. Беше много вълнуващо".

Родена във Вирджиния през 1917 г., но израснала в Йонкърс, Ню Йорк, Fitzgerald - една от най-великите американски певици на всички времена - стига рано до успеха с оркестъра на Chick Webb в Харлем. Тя е изключителен майстор на вокалните импровизации със забележителни гласови възможности. В расово разделения музикален пейзаж, доминиран от мъже, Fitzgerald разбива половите и расови бариери, за да стане джаз икона, сравнима единствено с Louis Armstrong, и да получи прозвището "Първата дама на песента". 

В първия си берлински концерт през 1960 г. по средата на “Mack the Knife” Ella забравя думите на песента и импровизира. Този запис става един от най-големите й хитове и печели „Грами“ за най-добър джаз запис. 

В новия албум, който излезе на 6-и октомври и вече оглави класацията на Billboard за традиционен джаз, 44-годишната вокалистка е във върхова физическа и творческа форма. Тя пее, акомпанирана от пианиста Paul Smith, басиста Wilfred Middlebrooks и барабаниста Stan Levey. Репертоарът й включва задължителните джаз класики – "Mack The Knife" (която публиката очаква с нетърпение), както и рядък кавър на Ray Charles "Hallelujah I Love Her So", в който заменя "тя" с "той". 

За да подготвят 60-годишните записи за издаване, продуцентите използвали нов софтуер, който изнесъл гласа на Fitzgerald по-напред в звуковата картина и разграничил по-добре различните инструменти за по-богато звучене. Джаз вокалистката и художничка Cécile McLorin Salvant създава анимациите за музикалните клипове, които придружават новоиздадените записи на Fitzgerald. „Тези изпълнения показват какви рискове поема Ella, колко хумор внася в изпълненията си - казва тя пред "New York Times" - За мен най-добрият начин да я чуеш е да я слушаш на живо". 

 

Новини